تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۰۳ ساعت ۰۸:۳۸
اشتراک

به مناسبت فرارسیدن ماه شریف ذی القعده

بهار مراقبت و رشد و کمال

 فرارسیدن ماه ذی القعده؛ به ویژه دهه کرامت و میلاد حضرت رضا سلام الله علیه را به یکایک شما عزیزان تبریک می گویم. این ماه نزد اهل معرفت از مکانتی ویژه برخوردار است و از جمله موسم مراقبت های خاصی است که به «چله موسوی» یا «اربعین کلیمی» شهرت یافته است. گفته اند: تصمیم جدّی بر مهار خویش، خصوصاً کنترل زبان از گناهان در این ماه و دهه اول ذی الحجه (که مجموعاً چهل روز می شود) آثار معنوی خاصی دارد که کمتر در سایر زمان ها به دست می آید.
برای مطالعه ادامه مطلب روی عنوان کلیک بفرمایید.

علاوه بر آن، چهار رکعت نماز برای روزهای یکشنبه وارد شده است که ان شاءالله نباید فراموش کنیم.

در این باره بازخوانی بیانات دو چهره مهم علمی و اخلاقی و تدبر در آن را توصیه می کنم:

  • مرحوم میرزا جوادآقای ملکی تبریزی در کتاب شریف المراقبات نوشته است:

«اين ماه اولين ماه از ماههاى حرام است كه جنگ با كفار در آن ماهها حرام مى باشد. و انسان از اين مطلب حكم جنگيدن و مخالفت با خدا را مى فهمد. بنابراين ، اى نفس ! بكوش در اين ماهها دل و بدنت را بيشتر از ساير ماهها حفظ نموده ، كارى بر خلاف احكام الهى انجام نداده و حتى از بلايا و مصيبتهايى كه ناشى از قضاى اوست راضى باشى . چون اين ، ماه حرامى است كه احترام آن ، بخاطر اين كه خداى متعال جنگيدن با كفار را در آن ممنوع نموده ، بيش از ساير ماه هاست . بنابراين بايد با طاعت از خدا و بالا بردن رضايت خود از او احترام اين ماه را حفظ نمايى . زيرا خداوند بسيار شكرگزار بوده و با رضايت خود از تو، از رضايت تو از او، تشكر مى نمايد. و اگر از شرافت رضايت او اطلاع داشتى ، در راه بدست آوردن آن از بذل جان هم دريغ نمى كردى .

براى بدست آوردن طاعت خدا در اين ماه قبل از هر چيزى از تمام مسائلى كه قبلا گرفتار آن بودى توبه كن ؛ توبه اى صادقانه . از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) روايت شده است كه در روز يكشنبه ماه ذى القعده فرمود: مردم ! كداميك از شما مى خواهيد توبه كنيد؟ راوى مى گويد: گفتيم : رسول خدا! همه ما مى خواهيم توبه كنيم . حضرت فرمودند: غسل كرده ، وضو گرفته و چهار ركعت نماز بجا آوريد. در هر ركعت يك بار «فاتحه الكتاب »، سه بار «قل هو الله احد» و يك بار «معوذتين » (قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق ) بخوانيد. آنگاه هفتاد بار استغفار نموده و در پايان «لا حول و لا قوه الا بالله » بگوييد. سپس بگوييد: يا عزيز! يا غفار! اغفر لى ذنوبى و ذنوب جميع المؤ منين و المؤ منات فانه لا يغفر الذنوب الا انت (اى عزيز! اى بخشاينده ! گناهان من و گناهان تمام مردان و زنان مؤ من را ببخش كه جز تو كسى گناهان را نمى بخشد.)

آنگاه فرمود: بنده اى از امت من چنين عملى را انجام نمى دهد، مگر اين كه از آسمان به او ندا مى رسد: بنده خدا! عمل را از نو شروع كن كه توبه تو قبول ، و گناهانت بخشيده شد. فرشته ديگر از زير عرش ندا مى كند: اى بنده ! مبارك باد بر تو و بر خانواده و خاندانت . منادى ديگرى صدا مى زند: در روز قيامت ، دشمنانت را از تو راضى مى نمايند. فرشته ديگرى ندا مى كند: اى بنده ! با ايمان از دنيا مى روى . دينت از تو گرفته نشده و قبر تو وسيع و نورانى خواهد شد. منادى ديگرى صدا مى زند: پدر و مادر تو و خاندانت بخشيده شده و در دنيا و آخرت خوش رزق خواهى بود. جبرئيل ندا مى كند: من با فرشته مرگ پيش تو آمده و به او دستور مى دهم كه با تو خوش رفتار بوده ، بخاطر مرگ آسيبى به تو نرسانيده و بنرمى روح را از بدنت خارج نمايد. گفتيم : رسول خدا! اگر كسى در زمان ديگرى چنين بگويد چطور؟ فرمودند: چيزهايى را كه گفتم براى او نيز خواهد بود. جبرئيل اين مطالب را در شب معراج به من گفت .»

  • آیت الله جوادی آملی نیز فرموده اند:

«از اول ذی القعده تا دهم ذی الحجه چهله وجود مبارک موسی کلیم بود. در آن روایتی که فریقین از وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی اله آلاف التحیة و الثناء) نقل کرده اند که اگر کسی چهل شبانه روز مواظب خود باشد و مراقب باشد، بیراهه نرود و راه کسی را نبندد، چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود. این در تمام عمر ممکن است کسی چهل روز را یا بیشتر مراقب باشد. اربعین کلیمی که وجود مبارک موسی کلیم … این چهل شبانه روز به مناجات و ملاقات الهی رفت. نه خوابید و نه غذایی خورد و نه آبی نوشید. فقط با دوستش گفتگو کرد، برگشت و با دست پر برگشت که تورات نصیبش شد. این چهل روز را خیلی ها به عنوان اربعین کلیمی مواظب بودند ….

در طول سال آدم مي تواند چله بگيرد، ولي بهارش اين چهل شب است؛ يعني از اوّل ذي قعده تا دهم ذيحجّه،آدم مواظب دهانش باشد كه غذاي بد وارد نشود؛ مواظب زبانش باشد كه حرف بد نزند؛ مواظب گوشش باشد كه حرف بد نشنود؛ مواظب چشمش باشد كه نگاه بد نكند. اينقدر كارهاي حلال هست كه آدم فرصت نمي كند به سراغ كار حرام برود ! فرمود : لزومي ندارد كه آدم كار خلافي رامرتكب شود، مثل اينكه اينقدر غذاي حلال هست كه ديگر آدم فرصت نمي كند به سراغ غذاي حرام برود!»

در پایان، ضمن دعا برای اینکه خدای بزرگ ما را بر این مراقبت ها موفق فرماید، یادآور می شود که از جمله تصمیم های لازم و مفید در این چهل روز می تواند این باشد که کسی قصد کند چهل روز نماز اول وقت بخواند؛ چهل روز، اگر شده روزی یک آیه قرآن بخواند و ۵ دقیقه راجع به آن فکر کند؛ چهل روز دروغ نگوید و غیبت را حتی نشنود؛ چهل روز به نامحرم نگاه نکند؛ چهل روز حجابش را رعایت کند؛ چهل روز، حتی شده روزی نیم ساعت، از محضر علما (حضوری یا با مطالعه کتاب و …) بهره بگیرد؛  چهل روز رفتارش را با پدر، مادر، همسر، فرزندان، همسایه و دوستان اصلاح کند و … .


دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*