تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ آبان ۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
اشتراک

گزارش کافه حقوق از یک سخنرانی

به یک انقلاب حقوقی و یک حقوق انقلابی احتیاج داریم

با مشکلات موجود عذری نداریم که نظام حقوقی اسلام را استخراج نکرده ایم چرا که اکنون نیاز حیاتی به آن‌ داریم و اگر نتوانیم آن را استخراج و ارایه کنیم دیگر این نیست که انقلاب یا نظام متهم شود بلکه خود اسلام عزیز متهم می‌شود که حرفی برای گفتن ندارد و زیر سوال می‌رود.

با مشکلات موجود عذری نداریم که نظام حقوقی اسلام را استخراج نکرده ایم چرا که اکنون نیاز حیاتی به آن‌ داریم و اگر نتوانیم آن را استخراج و ارایه کنیم دیگر این نیست که انقلاب یا نظام متهم شود بلکه خود اسلام عزیز متهم می‌شود که حرفی برای گفتن ندارد و زیر سوال می‌رود.
به گزارش کافه حقوق دکتر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان باارائه نمونه هایی از کاستی های حقوقی،و انتقاد از نظام انتخاباتی ایران گفت: ما در مجلس احتیاج به مدرس داریم ولی با این سیستم انتخاباتی مدرس نمی‌تواند وارد مجلس شود. وارد مجلس هم بشود نمی‌تواند کاری صورت دهد چرا که برای ورود به مجلس احتیاج به تبلیغات است و برای تبلیغات هم باید هزینه کند باید بتواند وعده‌های بزرگ‌تر به مردم بدهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در جمع حقوقدانان بسیجی در مشهد مقدس با ذکر معضلات و مسایل مختلف پیش روی نظام حقوقی کشور از لزوم تدوین نظام حقوقی اسلام و مبتنی بر جمهوری اسلامی سخن گفت در ادامه گزیده‌ای از این سخنرانی تقدیم می‌گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان لزوم اصلاح در سیستم حقوقی متناسب با مقتضیات کشور و انقلاب گفت: الان سیستم حقوق انتخاباتی ما باید بعد از ۳۵ سال از انقلاب اصلاح شود الان چقدر شرایط انتخابات ما با سایر نظام‌ها متفاوت است؟ با قراردادن شرط التزام به ولایت فقیه برای کاندیداها که نظام حقوقی انتخابات اصلاح نمی شود.
مشکل ما در این سال‌ها این بوده است که به جای آنکه به دنبال سیستم صالح باشیم به دنبال فرد صالح بوده‌ایم آدم خوب که وارد چرخه انتخابات شود یا باید تن به اقتضائات آن بدهد یا آنکه خرد می‌شود و حذف می‌گردد
ما احتیاج به انقلاب حقوقی در خصوص انتخابات داریم همانطور که در خصوص بانکداری احتیاج به چنین انقلابی داریم.
الان بسیاری از بزرگان می‌گویند این بانکداری اسلامی نیست اگر آن‌ها هم نمی‌گفتند اثر وضعی رباخواری را در جامعه می‌بینیم. علت آن هم مشخص است ما در پارادایم حقوقی غیر اسلامی قانونی نوشتیم که مغایر شرع نباشد. اما امروز باید قانونی داشته باشیم که با شرایط خودمان نوشته شود.
این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که نظام حقوقی حاکم بر احزاب ما چه فرقی با نظام حقوقی سایر کشورها دارد، گفت: آیا الزام احزاب به گنجاندن التزام به ولایت فقیه در مرامنامه حزب موجب تقاوت نظام حقوقی ما می‌شود؟ آیا هنوزوقت آن نرسیده است که نظام حقوقی احزاب را مبتنی بر نظریه ولایت فقیه نوشته شود.
الان کار به جایی رسیده است که بسیاری از خودی‌ها و مسلمان‌ها می‌گویند ما در اسلام نظام‌های حقوقی نداریم و همان نظام‌هایی که در سایر کشورها هست را باید اجرا کرد و صراحتا می‌گویند مردمسالاری دینی نداریم این یک بدعت علمی است و کل نظام‌های اسلامی را زیر سوال می‌برند.
همین طور در خصوص رسانه یا دیپلماسی و سیاست خارجی با نظام اسلامی آن‌ها را ارایه نکرده‌ایم. یا در خصوص بحثهایی که در حوزه حقوق فردی و یا آزادی‌ها ما معیارهای اسلامی را نتوانسته‌ایم ارائه کنیم در بحث حقوق بشر الان منابعی که در دانشگاه ها تدریس می‌شود همه ترجمه ای است.
ما به یک انقلاب حقوقی و یک حقوق انقلابی احتیاج داریم صرف عدم مغایرت با شرع دیگر کافی نیست باید انچه مد نظر اسلام است را بگوییم باید در بحث حقوق بشر و آزادی و… باید نظام حقوقی آزادی افراد در جمهوری اسلامی را ارائه کنیم.
شهید صدر در جلد ۲ اقتصادنا در پی نظام سازی و سیستم سازی بوده است می‌گوید این اشتباه است که فروعات فقه اقتصادی را تک تک مطالعه کنیم ما باید نظام جدید پی بریزیم و به جای آنکه روی تک تک فروعات وقت بگذاریم باید اصول اصلی حاکم بر نظام اقتصادی اسلام را استخراج کنیم و معین کنیم سپس به فروعات بپردازیم.
تعبیر استادمحمدرضا حکیمی این است که ما اهداف دین داریم و احکام دین. ایتدا باید اهداف دین را مشخص کنیم و سپس بر اساس آن به بررسی احکام بپردازیم. احکام ممکن است در این شرایط مطابق با اهداف نباشد و خلاف شرع باشد؛ حتی اگر شیخ طوسی گفته باشد.بله، برای آن‌ سالها مطابق با اهداف بوده ولی الان نیست.
عدالت اجتماعی و توازن اجتماعی دو هدف اصلی نظام اقتصادی اسلام از نظر شهید صدر است و بر این اساس در اقتصاد نا به نظریه منطقه الفراغ رسیده است.
شهید صدر بدون تجربه حکومت اسلامی بدین نظام سازی می‌رسد و حال مسلم است که دیگر از ما این عذر پذیرفته نیست که بعد از این تجربه بزرگ و پیشرفت‌ها نتوانسته‌ایم نظامی طراحی کنیم.
فقه ما صدها سال است که در خصوص اصل استصحاب بحث علمی می‌کند و حکم استخراج کرده است و کل آن بر اساس یک حدیث است. بر اساس صحیحه زراره این قدر بحث علمی استخراج شده است ولی هنوز بر اساس آیه ان الله یامر بالعدل و الاحسان هیچ حکم و نظامی استخراج نکرده‌ایم.
امام علی در خطبه آخر نهج‌البلاغه می‌گویند حکومت داری با سورچرانی جور نیست احتیاج به کار کردن است با راحت‌طلبی ونمی‌شود به دنبال نظام حقوقی اسلام باشیم این کار‌ها با راحت طلبی و پروژه و… صورت نمی‌گیرد شهید صدر در سختی آن کتاب را نوشت جایزه‌اش هم شهادت شد. در حدیث داریم که معصوم می‌فرمایند ۵ چیز در جایی قرار گرفته است که مردم در جای دیگری به دنبال آن هستند از جمله علم را در فقر قرار داده شده است و مردم در راحتی به دنبال آن هستند.
نتیجه بحث اینکه با این مشکلات موجود عذری نداریم که نظام حقوقی اسلام را استخراج نکرده ایم چرا که اکنون نیاز حیاتی به آن‌ داریم و اگر نتوانیم آن را استخراج و ارایه کنیم دیگر این نیست که انقلاب یا نظام متهم شود بلکه خود اسلام عزیز متهم می‌شود که حرفی برای گفتن ندارد و زیر سوال می‌رود.

ما به یک انقلاب حقوقی و یک حقوق انقلابی احتیاج داریم


دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*