تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۹ اردیبهشت ۹۸ ساعت ۰۲:۴۵
اشتراک

دکتر اسماعیلی در مراسم افتتاحیه همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴

سعادت بشر در گرو بازگشت به دامن ارزش ها، کرامت انسانی و فرهنگی است

در تمدن نوینی که بشریت در انتظار آن به سر می برد، فرهنگ و اخلاق نقش اصلی را ایفا می کند. بعد از یک دوره دوری از ارزش های اخلاقی و اعتقادی، بشر به این نتیجه رسید و می رسد که راه سعادت او بازگشت به دامن ارزش ها و کرامت انسانی و فرهنگی هست که از گذشته داشته است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه برای مقابله با وضعیت و مدیریت امروز، باید از ابزارهای مختلفی که داریم بهره مند باشیم، گفت: در تمدن نوینی که بشریت در انتظار آن به سر می برد، فرهنگ و اخلاق نقش اصلی را ایفا می کند. بعد از یک دوره دوری از ارزش های اخلاقی و اعتقادی، بشر به این نتیجه رسید و می رسد که راه سعادت او بازگشت به دامن ارزش ها و کرامت انسانی و فرهنگی هست که از گذشته داشته است.

به گزارش خبرنگار شفقنا، محسن اسماعیلی در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی، گفت: همه ما می دانیم و بدون اینکه نیاز به استناد داشته باشد، آشکار هست که جهان بشریت در آستانه ی یک تحول است و نه تنها جهان اسلام بلکه همه ی جوامع بشری در یک پیچ تاریخی قرار گرفتند که طبیعتاً آن جامعه ای می تواند موفق تر و پیروزتر ظاهر شود که از سه عنصر بیشتر استفاده کند.

او به سه عنصر مهم که باید مورد توجه ملت ها قرار گیرد، اشاره و خاطرنشان کرد: اول اینکه باید درک درستی از شرایط کنونی و تحولی که در آستانه ی آن قرار داریم، داشته باشیم. دوم آمادگی برای مواجهه با تحول، سوم کسب قدرت و داشتن توان مدیریت برای آن تحول است.

اسماعیلی ادامه داد: هر ملتی و هر جامعه ای که از درک درست و آمادگی بیشتر و موقعیت قوی تر در این مقطع برخوردار باشد، طبیعتاً در تحولات آینده ی جهان سهم بهتر و بیشتری خواهد داشت.

او با بیان اینکه آینده پژوهی با آینده نگری متفاوت است، گفت: رصد آینده برای مدیریت تحولات و باور به اینکه آینده را ما می سازیم، هست. آینده چیزی نیست که اتفاق بیفتد و ما منتظر آن باشیم، جهان اسلام باید باور کند که آینده ی بشریت را او باید بسازد و می تواند بسازد؛ اگر جهان اسلام خود را با این تحولات متناسب و مدیریت نکند، احتمال این هست که تحولات، جهان اسلام را مدیریت کند.

او افزود: از زمانی که نسل سوم مطالعات آینده پژوهی رواج پیدا کرد و موضوعات اجتماعی و فکری در حوزه ی آینده پژوهی قرار گرفت، کشورهای مختلف و موسسات متفاوت، دانشمندان برجسته در این زمینه کارهایی کردند که طبیعتاً ما در جهان اسلام نباید از آنها عقب بیفتیم.

اسماعیلی به یکی از ظرفیت های جهان اسلام اشاره و تصریح کرد: طبیعتاً برای مقابله با وضعیت و مدیریت امروز ما باید از ابزارهای مختلفی که داریم بهره مند باشیم که بنده به بعضی از این ابزارها اشاره می کنم. به نظر می رسد و این یافته را پژوهش های امروز تأیید می کنند که در تمدن نوینی که بشریت در انتظار آن به سر می برد، فرهنگ و اخلاق نقش اصلی را ایفا می کند. بعد از یک دوره دوری از ارزش های اخلاقی و اعتقادی، بشر به این نتیجه رسید و می رسد که راه سعادت او بازگشت به دامن ارزش ها و کرامت انسانی و فرهنگی است که از گذشته داشته است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: این فرهنگ و اخلاق است که زبان مشترک ما با مسلمانان سایر کشورها و مردم پیرو سایر ادیان است. من به عنوان نمونه به مسأله ی محیط زیست اشاره می کنم که امروز یک معضل جهانی شمرده می شود و حتی به اعتقاد کارشناسان آنچه که در حوزه ی محیط زیست اتفاق می افتد، خطرناک تر و مخرب تر از خطری است که سلاح های هسته ای بشریت را تهدید می کند؛ خطر انقراض گونه های مختلف حیوانی و طبیعی، همه ی کسانی را که به آینده ی انسان می اندیشند نگران کرده است، ولی نکته ی مهم این است که مشکل محیط زیست بیش از اینکه مشکل مادی باشد، مشکل اخلاقی است.

او اظهار کرد: آنچه که امروز در عرصه ی محیط زیست می بینیم، نمود آشفتگی درونی انسان هاست چون درون شان آشفته شده روح شان اینگونه نامنظم در طبیعت نمایان شده است. جنگ هایی که امروز در دنیا بر سر منابع زیست محیطی از جمله منابع نفت و گاز اتفاق افتاده و پیشگیری می شود که اگر خردورزی و مدیریت وجود نداشته باشد ممکن است بر سر آب و سایر منابع طبیعی جنگی اتفاق بیفتد، حکایت از این می کند که ما نمی توانیم به سازوکارهای حقوقی بسنده کنیم. ما نیازمند این هستیم که از یکسری ظرفیت های حقوقی و سازمانی بین المللی برای رفع مشکلات محیط زیست استفاده کنیم که می کنیم و جهان اسلام امروز قدم های بلندی را برداشته است.

او گفت: اما نباید فراموش کنیم آنچه محیط زیست را از این بحران نجات می دهد، بیش از کنوانسیون ها و معاهدات، اصلاح فرهنگ و بینش بشری است به عنوان نمونه اگر ما به فرهنگی که قرآن درباره ی زیست به ما القاء کرده توجه می کردیم قطعاً وضع محیط زیست حداقل در موضع جهان اسلام اینگونه نبود که امروز هست؛ اگر آنچه خدا برای ما خلق کرده، حتی یک برگ درخت را آیه ی خدا و موجود باشعور و دارای احساسی بدانیم که پیوسته در حال تسبیح پروردگار خود است، دیگر اینگونه با آن نامهربانی نمی کنیم. دیگر استفاده ی هرچه بیشتر از منابع طبیعی را زیرکی برای خود محاسبه نمی کنیم و نیازی نبود به ما بگویند که محیط زیست ارث پدران ما نیست، امانت فرزندانمان است.

او خاطرنشان کرد: اگر فرض کنیم که آخرین نسل انسان هستیم که روی این کره ی زمین زیست می کنیم، باز هم لازم است که به طبیعت به عنوان آیه ی خدا و به عنوان یک موجود باشعور قابل احترام نگاه کنیم، از این نگاه ابزارگرایانه باید دست برداشته شود.

اسماعیلی تغییر در سبک زندگی را نیز ضروری دانست و اظهار کرد: ما در سبک زندگی از ساخت و مسکن و ترافیک گرفته تا رفتارهای سیاسی و اجتماعی و ملی و بین المللی در همه ی اینها نیازمند بازگشت به فرهنگ و اخلاق اسلامی هستیم، جهان اسلام نباید در آینده پژوهی خود از این عنصر مهم غفلت کند. این به معنای نادیده گرفتن سایر توانایی ها نیست بلکه به معنای این است که از داشته های خود بیشتر بهره ببریم. ما مسلمانان باید باور کنیم که بهشت و جهنمی که به ما وعده داده اند به دست خود ما در همین دنیا ساخته می شود، اگر مسلمانان نتوانند زندگی همین دنیا را برای خود شبیه بهشت بازسازی کنند نباید منتظر بهشت دیگری باشند.


دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*