تاریخ انتشار: یکشنبه ۰۲ اسفند ۹۴ ساعت ۰۶:۴۲
اشتراک

سخنرانی در چهارمین همایش صنعت تبلیغات

قانون ۱۰۵ سال پیش تبلیغات جامع‌تر از قوانین امروز است

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان با انتقاد از آنچه «غفلت غیر قابل تحمل در تدوین یک قانون جامع برای صنعت تبلیغات کشور» نامید، گفت: قوانین تبلیغات بازرگانی ۱۰۵ سال پیش بسیار جامع‌تر از قوانین امروز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان با انتقاد از آنچه «غفلت غیر قابل تحمل در تدوین یک قانون جامع برای صنعت تبلیغات کشور» نامید، گفت: قوانین تبلیغات بازرگانی ۱۰۵ سال پیش بسیار جامع‌تر از قوانین امروز است.
به گزارش خبرنگار مهر، برنامه‌های چهارمین همایش صنعت تبلیغات ایران که صبح امروز با حضور کارشناسان، صاحب‌ نظران و مسئولان این عرصه در هتل المپیک تهران آغاز شده است با سخنرانی چند تن از متخصصان عرصه تبلیغات و حقوق مرتبط با آن پیگیری شد.

701928_orig.jpg

محسن اسماعیلی،عضو حقوقدان شورای نگهبان و کارشناس حوزه عرصه حقوق در یک سخنرانی با عنوان «حقوق و اخلاق در تبلیغات» نقش تبلیغات بازرگانی را در دنیای امروز بسیار مهم برشمرد و گفت: مخالفان و منتقدان تبلیغات بازرگانی عمدتاً دغدغه‌های فرهنگی دارند و تعدادشان هم کم نیست، اما آنچه که انکارناپذیر است این است که تبلیغات بازرگانی یک واقعیت غیرقابل انکار در دنیای امروز است. این صنعت رو به رشد است و ما نمی‌توانیم چشممان را به روی این واقعیت بزرگ ببندیم.

وی افزود: تحقیقات میدانی نشان داده که تبلیغات بازرگانی نه تنها در بخش اقتصادی بلکه در بخش‌های مختلف اعلام از زندگی جمعی و خانوادگی افراد تاثیرگذار است و به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند و تاثیرگذار در حوزه اقتصاد ملی و بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: به همان اندازه که رقابت برای ارتقای کیفیت محصولات و کاهش قیمت آنها افزایش یافته به همان میزان نقش تبلیغات در عرضه کالاها در داخل و خارج از کشور رشد کرده است.

وی سپس با اشاره به ظرفیت‌های کشور برای عرضه در بازارهای جهانی تاکید کرد:‌ بسیاری از بازرگانان از اینکه محصولاتی مانند پسته و فرش ایرانی در حال از دست دادن بازارهای بین‌المللی است، نگرانند و این دقیقاً به خاطر تفاوت در نوع تبلیغی است که ما و دیگران انجام می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به سود سرشار صنعت گردشگری در برخی از کشورهای دنیا از جمله همسایگان ایران گفت: ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان از نظر وجود جاذبه‌های توریستی است، اما سهم ما از این صنعت بسیار ناچیز است و این یعنی از دست دادن بخش عظیمی از بنیه اقتصادی و حتی فرهنگی کشور.

اسماعیلی در مقابل به گسترش روزافزون تبلیغات بهداشتی در زمینه‌های جراحی‌های زیبایی اشاره کرد و گفت:‌ با وجود اینکه هیچ صاحب نظری این گونه جراحی‌ها را توصیه نمی‌کند، متاسفانه امروز کشور ما بالاترین سهم را در زمینه جراحی‌های زیبایی دارد و این هم به واسطه نقش تبلیغات مخرب در این زمینه است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین از بی‌توجهی دستگاه‌های قانون‌گذار به صنعت تبلیغات در کشور انتقاد کرد و گفت: شما مصوبات یک سال گذشته مجلس را مرور کنید و ببینید تبلیغات چه سهمی از این مصوبات دارد. این غفلت زمانی غیرقابل تحمل می‌شود که متوجه باشیم قوانین تبلیغات بازرگانی در ۱۰۵ سال گذشته بسیار جامع‌تر از قوانین امروز بود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب مشروطه و تاسیس مجلس در زمانی که ما هیچ قانونی نداشتیم و در حالی هنوز یک سال از تاسیس مجلس نگذشته بود و بسیاری از وقت آن به نوشتن قانون اساسی صرف شد، مجلس در اولین فرصت و در سال ۱۳۰۶ درباره تبلیغات قانون وضع کرد که عنوانش «اعلانات» بود.

این استاد رشته حقوق ادامه داد: این قانون تا آن اندازه دقیق بود که تبلیغات نهادهای دولتی و غیردولتی در آن متمایز شده بود و در واقع مردم باید می‌دانستند که این تبلیغ به یک فرد است یا متکی است به پول بیت‌المال. حتی در قانون سال ۱۲۸۶ اشتغال به تبلیغات بازرگانی احتیاج به اخذ مجوز نداشت و صراحتاً گفته شده بود که این یک حق برای عموم است، ولی هر کسی از قوانین تخلف می‌کرد، مورد مجازات قرار می‌گرفت.

اسماعیلی در ادامه با انتقاد از دکتر محمد مصدق که به گفته وی با استفاده از اختیاراتی که شاه به او داده بود قانون اعلانات را ملغی اعلام کرد، گفت: مرحوم مصدق در این زمینه تغییرات جدی ایجاد کرد؛ اول اینکه سیستم اخذ مجوز را برای تبلیغات در کشور حاکم کرد و دوم اینکه متاسفانه تبلیغات بازرگانی را از حد یک قانون به یک آیین نامه تقلیل داد که این آیین نامه تا به امروز هم جاری بوده است.

وی سپس به غفلت حقوق‌دانان کشور از تدوین قانونی جامع برای صنعت تبلیغات در طول ۳۰ گذشته اشاره کرد و گفت: آخرین چیزی که در کشور ما به تصویب رسید، مربوط به اسفند ۱۳۵۸ است که در واقع تصمیم فردی بود. حالا ما می‌خواهیم با چنین آیین‌نامه‌ای چنین صنعت عظیمی را اداره کنیم.

وی در عین حال به تصویب دو ماده در قانون برنامه چهارم توسعه درباره تبلیغات بازرگانی در سال ۸۳ اشاره کرد و گفت: بر اساس این مواد دولت موظف است در سال اول برنامه (۸۴) لایحه جامع تبلیغات بازرگانی را تهیه و به مجلس ارایه می‌کرد که متاسفانه این اتفاق تاکنون نیفتاده است. البته لازم است یادآور شوم که وزارت ارشاد سهم خود را ایفا کرد و پیش نویس قابل قبولی تهیه کرد و امیدوارم تا قبل از پایان دولت دهم در دولت تصویب و به مجلس ارایه شود.

اسماعیلی همچنین به اهمیت تبلیغات در رسانه‌ها و سرپا نگاه داشتن آنها پرداخت و گفت: اگر صنعت تبلیغات بتواند به خوبی جای خودش را در رسانه‌ها باز کند، می‌توانید امیدوار باشیم که بخش زیادی از مشکلات رسانه‌ها حل شود.


دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*