تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ شهریور ۹۸ ساعت ۰۶:۵۲
اشتراک

دکتر اسماعیلی در برنامه تیتر امشب

محبت و دلسوزی؛ اساس امر به معروف

تفاوت اساسی امر به معروف و نهی از منکر با مچ گیری و عیبجویی در این است که اولی از روی خصومت و دشمنی صورت می گیرد، اما اساس این فرائض متعالی، دوستی و محبت مومنان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  محسن اسماعیلی، پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما دچار نوعی “کج فهمی” شده، افزود: معنی امر به معروف این نیست که آمر به معروف فرد بهتر و بدون عیبی است و در جایگاه ممتازی قرار دارد، اما طرف مقابل از هر نظر در خطاست و در موضع پائین تری است.

وی افزود: اولین قدم برای همگانی کردن این فرائض، اصلاح دیدگاه و تغییر نگاه نسبت به این فریضه است.این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به فتاوی و توصیه‌های فقها و بزرگان دین گفت: اهمیت انجام امر به معروف و نهی از منکر به قدری است که حتی انجام یک خطا، مجوز ترک فریضه نهی از منکر محسوب نمی‌شود.

اسماعیلی گفت: ممکن است فردی خودش گناه یا خطایی را مرتکب شده باشد، اما معنی این امر این نیست که او دیگر نمی‌تواند به فریضه امر به معروف عمل کند.

اسماعیلی افزود: به عنوان مثال وقتی کسی مرتکب سخن چینی می‌شود، اگر همانجا با سخن چینی فرد دیگری مواجه شود باید نهی از منکر کند و ممکن است طرف مقابل بگوید که خود تو نیز سخن چینی کرده‌ای که حرف درستی است و نهی از منکر متقابل است، اما اینکه خود فرد این خطا را مرتکب شده، مجوز کنار گذاشتن فریضه نمی‌شود.
محبت و دلسوزی؛ اساس امر به معروف
وی با بیان اینکه البته بهتر این است که شخص خودش آن خطا را مرتکب نشود یا انجام آن را ترک کرده باشد، تصریح کرد: کنار گذاشتن نهی از منکر در چنین شرایطی به معنی ارتکاب دومین منکر است.اسماعیلی گفت: برکات امر به معروف و نهی از منکر آنقدر زیاد است که از نظر شرعی، مبتلا بودن به یک خطا باعث نمی‌شود که نتوان دیگران را از ارتکاب آن نهی کرد.

وی دلیل اصلی امر به معروف و نهی از منکر را دوستی و محبت مومنان نسبت به یکدیگر توصیف کرد و گفت: مومنان، چون نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می‌کنند، برای زدودن عیوب همدیگر نیز تلاش می‌کنند.

این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر هرگز به معنی مچ گیری و عیب جویی نیست، افزود: هدف از امر به معروف اصلاح است و هرگز معنی زمین زدن و ضربه زدن به دیگران نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: عیب جویی همواره از روی دشمنی است، اما امر به معروفی که از جامعه اسلامی انتظار می‌رود از روی محبت و با هدف اصلاح است.اسماعیلی با اشاره به بیانات امام حسین (ع) درباره هدف از قیام عاشورا نیز گفت: سیدالشهدا (ع) نیز فرمودند که من برای اصلاح امت جدم حرکت کردم.

وی افزود: ایشان می‌فرمایند که از سر دلسوزی اقدام به امر به معروف می‌کنند.

این پژوهشگر علوم دینی با بیان اینکه می‌توان امر به معروف را موتور محرکه یک جامعه دانست، اظهار داشت: جامعه‌ای که به دنبال اصلاح نباشد، به رکود مبتلا خواهد شد.


دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*